Entrevistem a Josep Mª Abad, Cap d’Estudis del Duc

Desirée Pérez ,Miriam Coronas i Laura Salerno 3rB

Entrevistem al Cap d’Estudis del Duc. Josep Mª Abad és professor de matemàtiques i nosaltres sempre l’hem conegut també com Cap d’Estudis. A continuaciuó li fem la següent entrevista…..

Cap D'estudis1

 Des de quan portes treballant al Duc de Montblanc?

Porto 33 anys dedicat a l’ensenyament, dels quals els últims 18 anys ensenyo al Duc de Montblanc

 A més de donar classes est  Cap de Estudis. Quants anys portes de Cap d’Estudis?

Soc cap d’estudis des de fa 16 anys

T’agrada desenvolupar aquest càrrec?Per què?

Tot i que te moments difícils i desagradables, m’agrada desenvolupar el càrrec de Cap d’Estudis perquè em permet intentar ajudar a resoldre els problemes que puguin tenir els alumnes, les famílies i els meus companys professors. Cada vegada que puc posar un granet de sorra, per petit que sigui, en la resolució dels problemes del dia a dia de la vida de l’ institut sento que la meva feina pot tenir utilitat.

 Què significa ser el Cap de Estudis d’un institut?

Són molts els àmbits d’actuació d’un cap d’estudis; fent un resum, cal actuar:

a) en aspectes acadèmics, col·laborant en el disseny curricular de l’ institut; atenent les possibles reclamacions de notes, organitzant les sessions d’avaluació i els diferents calendaris d’exàmens, lliurament de notes,…

b) atenent les problemàtiques relacionals a l’ institut: entre alumnes, amb les famílies, amb els professors…

c) col·laborar a l’orientació acadèmica dels alumnes i intentar ajudar a superar els problemes relacionats amb els estudis

d) en aspectes organitzatius, dissenyar els horaris de cursos i professors de cada any, la distribució dels grups per aules, els professors de guàrdia en cada moment,…

e) fer el seguiment dels expedients disciplinaris dels alumnes i , en col·laboració amb els tutors, mediadors i comissió de disciplina, prendre les mesures disciplinàries previstes al Reglament de Règim Intern de l’ Institut

f) mantenir les entrevistes sol·licitades pels alumnes i les famílies

g) mantenir les relacions necessàries amb la delegació d’ensenyament i fer el seguiment dels documents preceptius: programacions, notes, assistència,…

i, en general, qualsevol cosa que succeeixi a l’ institut respecte de la qual es pugui donar un cop de ma.

 Acabes el dia estressat?

El ritme del dia a dia és realment exigent i això fa que acabis molts dies cansat, però en cap cas estressat. Si arribés a l’estrès hauria de parar…

 Recolzes  l’horari intensiu? Per què? Quins avantatges i quins inconvenients creus que té l’ horari intensiu? Quan es va aprovar al consell escolar no fer l’horari intensiu , veu pensar en vosaltres (professors) , en nosaltres (alumnes) o en tots?

Com totes les coses l’horari intensiu te aspectes positius i negatius, però globalment considerat la meva opinió és negativa. Caldria omplir molt fulls amb la resposta però deixaré alguns elements per la reflexió:

  • Els alumnes més petits haurien de fer dos patis (difícilment seguirien 6 hores al matí amb un únic descans) i això ens porta a acabar a prop de les 15.00 h. A quina hora dinarien cada dia? En quines condicions? Hi hauria algú a casa?
  • Els alumnes de primer cursos d’ ESO, seguirien millor les classes de 14.00 a 15.00 que les de la tarda?
  • Si ja era difícil mantenir algunes activitats complementaries i extraescolars estan situades a continuació de les classes de la tarda, com quedarien havent de pujar expressament?
  • Poden la majoria de famílies (sobre tot dels alumnes més petits) compaginar el seu horari laboral amb un horari intensiu dels seus fills? O aquests alumnes passarien a estar encara més temps sols?

Com podreu comprovar aquests elements de reflexió i molt mes fan referència fonamentalment als alumnes i a les famílies; des del punt de vista egoista dels professors podria semblar millor un horari intensiu que permetria fer les activitats de preparació de classes i de correcció a la tarda a casa.

 Canviem de tema. Ara, amb la crisi , es buscarà una altre alternativa més propera i més econòmica per dur a terme el viatge de final de curs dels alumnes de 4t ?

S’estan estudiant diferents possibilitats de viatge i, per suposat, que siguin el més econòmiques possibles. Caldrà respectar, com sempre, que el viatge tingui un contingut cultural, que és el seu objectiu a més de servir de comiat i final d’etapa.

Hi ha un professor especialment encarregat d’aquest estudi.

 Es parla de que el curs vinent el batxillerat serà de tres anys, què en sap d’aquesta nova reforma?

No cal fer gaire cas dels rumors referents al proper canvi legislatiu referent a la llei d’educació perquè encara li queda un llarg tràmit parlamentari i pot patir molts canvis respecte de les idees primeres.

Però pel que fa a l’aspecte del batxillerat en tres anys, sembla que ja no es contempla; el que es faria és canviar l’estructura del 4t d’ ESO de forma que tingués itineraris diferents en funció d’allò que l’alumne volgués fer després de la ESO.

La reforma contempla molts altres canvis, en especial la introducció de proves externes (revàlides) a final de primària, de la ESO i del Batxillerat ; canvi en algunes matèries, etc

 Creus que ha canviat molt l’educació dels alumnes des de fa deu anys fins ara? En què veus  les diferències?

Els canvis a l’educació en els últims anys han estat molt importants; destacaria la progressiva extensió de l’ensenyament obligatori a tots els alumnes, la qual cosa ha comportat l’aparició d’una diversitat a l’aula cada cop més gran i la orientació de l’ensenyament cap a les competències bàsiques més que dels coneixements en sentit clàssic.

Caldria recuperar valors que actualment no són populars: l’esforç, la dedicació, l’esperit de superació, els hàbits d’estudi, la regularitat…

 

Moltes gràcies i fins aviat !